Czym są deklaracje marketingowe stosowane przez marki kosmetyczne? Cz.1

Kosmetyczni producenci prześcigają się w zapewnieniach o cudownych właściwościach ich produktów. W reklamach słyszymy wygładza skórę, redukuje zmarszczki już po 2 tygodniach stosowania, ujędrnia i uelastycznia. Na jakiej podstawie powstają takie stwierdzenia i jak zweryfikować ich autentyczność?

Otóż wszystkie stwierdzenia tego typu są deklaracjami marketingowymi. Co to tak naprawdę oznacza? Jest to nic innego jak właściwości produktu deklarowane przez producenta, które mają zachęcić konsumenta do zakupu danego produktu. Na szczęście producenci nie mogą deklarować dowolnych właściwości kosmetyku. Jest to niezgodne z obowiązującym prawem. Wszystkie deklaracje marketingowe stosowane przez marki kosmetyczne musza mieć poparcie w badaniach.

Badania aparaturowe

Badania tego typu są dokładne i jednoznaczne. Przeprowadzane są przez odpowiednie maszyny pomiarowe. W zależności od badanego parametru przeprowadza się je bezpośrednio po aplikacji kosmetyku lub po stosowaniu kosmetyku przez odpowiedni czas. Do podstawowych parametrów, które badane są w ten sposób należą:

– poziom nawilżenia

– TEWL (poziom przeznaskórkowej utraty wody)

– pomiar sebum (poziom natłuszczenia)

– zaczerwienienia

– koloryt skóry

– elastyczność skóry

– jędrność skóry

– gładkość skóry

– analiza zmarszczek

Oczywiście powyższa lista nie jest pełna i w zależności od laboratorium badanych parametrów może być więcej.  Aby lepiej zobrazować na czym polegają takie badania przedstawimy kilka przykładów.

Badanie poziomu nawilżenia zazwyczaj następuje bezpośrednio po nałożeniu kremu lub innego kosmetyku, który deklaruje takie działanie. Wynik pokazuje poziom nawilżenia przed oraz po aplikacji danego produktu. Tutaj warto zauważyć, że wzrost poziomu o kilka % daje pozytywny efekt i pozwala na deklarowanie działania nawilżającego. Jest to jeden z powodów dla których widać różnice między kremami nawilżającymi co innego wzrost o 5% a co innego o 25%. Warto tutaj zwrócić uwagę na marki kosmetyków, które deklarują długotrwałe nawilżenie lub odnoszą się do czasu trwania nawilżenia. Może to oznaczać, że badanie było przeprowadzone w bardziej zaawansowany sposób i poziom nawilżenia został zbadany kilkukrotnie po upływie określonej liczby godzin. Jeśli nawilżenie utrzymuje się dłużej oznacza to większą skuteczność. Oczywiście nie należy kierować się tylko tym parametrem wybierając kosmetyk nawilżający.